احکام پیوند اعضاء | اهدای اعضای بدن شخص زنده
پرسش :
اهدای اعضای بدن شخص زنده مانند کلیه چه حکمی دارد؟
پاسخ :
امام خمینی: اگر حیات دیگری منوط به آن باشد و خطر جانی متوجه اعطاء کننده نشود، اشکال ندارد و تا از بدن غیرمسلمان ممکن است، عضو مورد نیاز برداشته شود، از مسلمان جایز نیست.[1]
آیت الله خامنه ای: اگر ضرر قابل توجهی برای شخص نداشته باشد اشکال ندارد و در جایی که نجات جان نفس محترمی متوقف بر آن باشد و هیچ گونه ضرر و یا حرجی برای او نداشته باشد واجب می شود.[2]
آیت الله بهجت: اگر تنها راه نجات جان مسلمانی متوقف بر آن عضو باشد و تهیه آن از غیر مسلمان هم ممکن نباشد اشکال ندارد.[3]
آیت الله فاضل: اگر تنها راه نجات جان مسلمانی متوقف بر آن عضو باشد و تهیه آن از غیر مسلمان هم ممکن نباشد اشکال ندارد و خطر و ضرر غیر قابل تحمل برای شخص نداشته باشد اشکال ندارد و بهتر است گرفتن پول در برابر اجازه برداشتن عضو باشد.[4]
آیت الله مکارم: اگر خطر و ضرر قابل توجهی برای شخص نداشته باشد اشکال ندارد و بهتر است گرفتن پول در برابر اجازه برداشتن عضو باشد.[5]
آیات عظام سیستانی، نوری، وحید: اگر از اعضایی باشد که قطع آن زیان مهمی به شخص وارد می کند جایز نیست مانند برداشتن چشم، دست، پا و مانند آن ولی اگر زیان فراوانی به او وارد نمی کند و باعث نقص و عیبی در او نمی شود مانند بریدن مقداری از پوست یا گوشت ران بدن، اشکال ندارد.[6]
آیت الله تبریزی: جایز نیست.[7]
پی نوشت:
[1]. استفتائات، ج 2، ص 44، س 120 و 121.
[2]. خامنه اى، اجوبة الاستفتائات، س 1290.
[3]. بهجت، توضیح المسائل، متفرقه، م 24.
[4]. فاضل، جامع المسائل، ج 1، س 2130.
[5]. مکارم، استفتائات، ج 1، س 1448.
[6]. سیستانى، توضیح المسائل، احکام پیوند، م 64؛ نورى، استفتائات، ج 1، س 997؛ وحید، توضیح المسائل، م 2895.
[7]. تبریزى، صراط النجاة، ج 5، س 1000 و 1001.
منبع: احکام پزشکی و بیماران، سید مجتبی حسینی و سید محمدتقی محمدی، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها، دفتر نشر معارف، ۱۳۹۴.
امام خمینی: اگر حیات دیگری منوط به آن باشد و خطر جانی متوجه اعطاء کننده نشود، اشکال ندارد و تا از بدن غیرمسلمان ممکن است، عضو مورد نیاز برداشته شود، از مسلمان جایز نیست.[1]
آیت الله خامنه ای: اگر ضرر قابل توجهی برای شخص نداشته باشد اشکال ندارد و در جایی که نجات جان نفس محترمی متوقف بر آن باشد و هیچ گونه ضرر و یا حرجی برای او نداشته باشد واجب می شود.[2]
آیت الله بهجت: اگر تنها راه نجات جان مسلمانی متوقف بر آن عضو باشد و تهیه آن از غیر مسلمان هم ممکن نباشد اشکال ندارد.[3]
آیت الله فاضل: اگر تنها راه نجات جان مسلمانی متوقف بر آن عضو باشد و تهیه آن از غیر مسلمان هم ممکن نباشد اشکال ندارد و خطر و ضرر غیر قابل تحمل برای شخص نداشته باشد اشکال ندارد و بهتر است گرفتن پول در برابر اجازه برداشتن عضو باشد.[4]
آیت الله مکارم: اگر خطر و ضرر قابل توجهی برای شخص نداشته باشد اشکال ندارد و بهتر است گرفتن پول در برابر اجازه برداشتن عضو باشد.[5]
آیات عظام سیستانی، نوری، وحید: اگر از اعضایی باشد که قطع آن زیان مهمی به شخص وارد می کند جایز نیست مانند برداشتن چشم، دست، پا و مانند آن ولی اگر زیان فراوانی به او وارد نمی کند و باعث نقص و عیبی در او نمی شود مانند بریدن مقداری از پوست یا گوشت ران بدن، اشکال ندارد.[6]
آیت الله تبریزی: جایز نیست.[7]
پی نوشت:
[1]. استفتائات، ج 2، ص 44، س 120 و 121.
[2]. خامنه اى، اجوبة الاستفتائات، س 1290.
[3]. بهجت، توضیح المسائل، متفرقه، م 24.
[4]. فاضل، جامع المسائل، ج 1، س 2130.
[5]. مکارم، استفتائات، ج 1، س 1448.
[6]. سیستانى، توضیح المسائل، احکام پیوند، م 64؛ نورى، استفتائات، ج 1، س 997؛ وحید، توضیح المسائل، م 2895.
[7]. تبریزى، صراط النجاة، ج 5، س 1000 و 1001.
منبع: احکام پزشکی و بیماران، سید مجتبی حسینی و سید محمدتقی محمدی، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها، دفتر نشر معارف، ۱۳۹۴.
پرسش و پاسخ مرتبط
تازه های پرسش و پاسخ
ارسال نظر
در ارسال نظر شما خطایی رخ داده است
کاربر گرامی، ضمن تشکر از شما نظر شما با موفقیت ثبت گردید. و پس از تائید در فهرست نظرات نمایش داده می شود
نام :
ایمیل :
نظرات کاربران
{{Fullname}} {{Creationdate}}
{{Body}}